logo hostprior

Ecommerce pentru începători

toate informațiile pe care ar trebui să le cunoașteți

Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) definește comerțul electronic ca fiind cumpărarea și vânzarea de produse sau servicii prin intermediul rețelelor de comunicații.

Această definiție își are originile în tehnologia care a dat naștere comerțului electronic la acea vreme: EDI, acronimul de la electronic data interchange. Cu toate acestea, odată cu apariția internetului în anii ’90 și a World Wide Web, am început să vorbim cu adevărat despre platformele de comerț electronic și despre tranzacțiile cu bunuri și servicii care utilizează mijloace electronice de plată, cum ar fi cardurile de credit.

Fără îndoială, comerțul electronic nu ar fi fost posibil fără apariția PC-urilor (calculatoare personale). Ca o curiozitate, prima achiziție făcută în lume a fost făcută de o bunică în 1984 prin intermediul unui dispozitiv numit Videotex: Să fie aceasta prima platformă de comerț electronic de care avem cunoștință?

De fapt, ea participa la o inițiativă locală cu o tehnologie care consta în trimiterea unei comenzi prin linie telefonică către un supermarket din apropiere. Bătrâna doamnă nu a făcut niciodată acest lucru prin intermediul unui computer, ci mai degrabă prin intermediul televizorului, care era conectat la magazin.

În 1995, au apărut primele companii de comerț electronic. Cu toate acestea, nu a fost până la sosirea Google în 1998.

A început boom-ul comerțului electronic și o adevărată bulă, deoarece toate întreprinderile doreau să vândă pe internet. Doar cei care aveau un plan de afaceri, o strategie și obiective au reușit să continue pe piață.

Iată cel mai recent studiu realizat privind tendințele și schimbările care vor avea loc

Cuprins

Comerțul Electronic vs. Comerțul Tradițional

Cunoașterea clientului

Când vorbim despre comerțul tradițional, asociem faptul că abordarea este mai personală și mai apropiată. În cazul comerțului electronic, acesta este asociat cu un mod de abordare impersonal (în ciuda marilor progrese înregistrate în ceea ce privește inteligența artificială, personificarea și asistenții virtuali).

Cu toate acestea, în ceea ce privește care dintre cele două forme de comerț are o mai bună cunoaștere a clientului, însăși natura comerțului electronic și mediul în care se desfășoară înseamnă că se furnizează o cantitate mare de informații:

– Care sunt paginile cele mai vizitate
– Ce produse sunt cele mai cumpărate
– Datele personale ale clienților, chiar dacă aceștia nu cumpără
– Opiniile consumatorilor despre rețelele sociale

Datorită Big Data, comerțul electronic poate crea profiluri ale consumatorilor înainte de cumpărare, ceea ce presupune posibilitatea de a interacționa cu aceștia pentru a le influența deciziile de cumpărare.

Locație

Posibilitățile geografice pe care le oferă comerțul electronic în comparație cu comerțul tradițional sunt evidente. Totuși, nu trebuie să uităm că, deși comerțul electronic pare să nu aibă bariere geografice, trebuie să fim atenți la legislația fiecărei țări în care funcționează magazinul online.

Marketing

Comerțul tradițional ar trebui să investească mai mult în marketing și publicitate, dar asta nu înseamnă că magazinul online nu trebuie să dezvolte o strategie de marketing și să investească în publicitate în funcție de mediul care i se potrivește cel mai bine, adică acolo unde se află potențialul său client.

Comerțul tradițional se bazează pe strategii de tip “push”, în care se fac oferte, reduceri și pachete și, deși nu este o strategie exclusivă a comerțului tradițional, este cea mai răspândită. În cazul comerțului online, este vorba mai degrabă de o strategie de atragere, adică clientul însuși este cel care dorește să cumpere produsul care îi este prezentat.

În cazul comerțului electronic, principala preocupare a strategiei de marketing este de a plasa utilizatorul în centrul tuturor proceselor sale. “Utilizatorul este rege”. Aceasta este modalitatea de a oferi valoare adăugată, de a oferi experiențe unice utilizatorilor și de a le oferi exact ceea ce caută. Să vedem cum unul dintre cei mai importanți retaileri din America Latină, “Mercado Libre”, se asigură că utilizatorul are totul pregătit.

În plus, comerțul electronic urmărește să transforme clienții în fani, care apreciază produsul dincolo de preț și, în cele din urmă, în ambasadori ai mărcii sau produsului dumneavoastră.

Investiție

În principiu, costurile structurale ale unui magazin online sunt mai mici și acesta este unul dintre marile avantaje față de comerțul tradițional. Nu este necesar să aveți spații, stocuri inițiale sau depozite. Logistica și gestionarea plăților sunt de obicei extinse, ceea ce implică o investiție mult mai mică decât în cazul modelului tradițional.

Ghid rapid pentru înființarea unei afaceri de comerț electronic

Domeniu și hosting

Domeniul este numele prin care este identificat site-ul nostru web, indiferent de modelul nostru de afaceri. Este “prenumele” nostru.

Acesta este format din cifre și litere, cu excepția cratimei “-“, care este permisă. Cel mai indicat este să folosiți litere.

Dacă doriți să verificați dacă domeniul este liber, puteți verifica dacă acesta este disponibil.

Cu toate că oricare dintre serviciile de găzduire are și un instrument de înregistrare unde puteți verifica dacă numele este liber și în ce extensii.

Costul anual al achiziționării unui domeniu și al extensiei acestuia poate varia. Prețurile obișnuite sunt cuprinse între 5 și 20 €/an.

În ceea ce privește tipul de domeniu pentru a-l alege pe cel potrivit, pot exista două situații:

Domeniu optimizat pentru seo ➜ domeniul include cuvântul cheie principal pentru care dorim să ne poziționăm. Ex “magazinuldepantofi .com”, presupunând că acest domeniu este gratuit, acest tip de domeniu este recomandat pentru cazurile în care marca nu este cunoscută.
Domeniul de marcă ➜ este cealaltă opțiune. Indiferent dacă compania este bine cunoscută sau nu, este posibil să dorim să dăm o ieșire și să ne poziționăm prin nume. În cazul unui brand cunoscut, va fi ușor, deoarece utilizatorul ne va localiza doar introducând numele în browser.

Câteva recomandări de care trebuie să țineți cont atunci când cumpărați un nume de domeniu:

Comparați diferite site-uri de înregistrare pentru a verifica prețurile.
Cumpărați mai multe extensii (.ro, .com, .info) în funcție de locul în care veți opera sau pur și simplu ca măsură de precauție, astfel încât să nu vă poată fura traficul sau să vă afecteze reputația.
În funcție de țara în care vindeți, este interesant să folosiți extensia fiecărei țări: .ro în România, .es în Spania, .ar în Argentina.
Un domeniu cu mai mult de 10-15 caractere poate fi dificil de reținut.
Nu folosiți cuvinte care duc la confuzie (se citește într-un fel și se scrie în alt fel) și nu folosiți abrevieri.

În ceea ce privește Hosting-ul, el reprezintă serverul web, locul în care stocăm magazinul nostru și, prin urmare, este responsabil pentru procesarea cererilor făcute acolo.

Găzduire gratuită ➜ Ele pot atrage multă atenție a priori, dar pentru construirea unui proiect de magazin online nu este cel mai potrivit.
Găzduire partajată ➜ Acesta este cel mai comun tip de găzduire printre utilizatori. Este un server pe care pot fi plasate mai multe site-uri web, fiecare dintre acestea având propriul site privat. De obicei, este o opțiune economică (între 2 și 15 euro pe lună), în funcție de nevoile magazinului dumneavoastră. Ar trebui să acordați importanță vitezei pe care o oferă (WPO) și disponibilității sale.
Găzduire VPS (Virtual Private Server) ➜ Este pasul intermediar între a partaja un server și a avea unul propriu. Aceasta implică punerea la dispoziția utilizatorului a unei mașini virtuale. Acestea reprezintă o opțiune mai profesionistă și necesită cunoștințe tehnice foarte bune. Costul este, evident, mai mare (de la 20 la 40 €/lună). Acestea sunt opțiunea pentru acele ecommerce cu sute sau mii de vizite.
Gazduire dedicată ➜ La fel ca mai sus, dar în loc să avem o mașină virtuală, vom avea o mașină fizică exclusivă. Acestea reprezintă opțiunea pentru companiile mari, cu un număr constant și ridicat de vizite.
Cloud Hosting ➜ Numită și găzduire în cloud, aceasta este o evoluție a găzduirii actuale.
Găzduire specializată ➜ În cazul în care folosim o platformă online (Prestashop, Magento ….) ar fi mai bine să folosim o găzduire specializată în acest domeniu. Serviciul va fi similar cu cel de tip partajat.

Alegeți platforma specializată de e-commerce

Magento ➜

Este o platformă perfectă pentru magazinele online foarte mari, cu un trafic ridicat. Acesta are patru versiuni:

– Enterprise Cloud Edition : versiune cloud cu performanțe optimizate.
– Community Edition : Pentru magazinele aflate la început de drum
– Enterprise Edition: Pentru magazinele stabile, mari și în creștere rapidă.
– Commerce Order Management Suite: Cea mai completă soluție de la magenta care coordonează gestionarea produselor, distribuția, inventarul etc.

Vă prezint aici statisticile de utilizare a platformelor la nivelul României în noiembrie 2022:

Prestashop ➜

Este o soluție gratuită și open source specifică pentru crearea unui magazin online de la 0. Este recomandată și pentru acele magazine care necesită o gestionare avansată a afacerii (facturare, furnizori, statistici).

Cu Prestashop puteți avea, de asemenea, module de plată care vă vor ajuta și vă vor face viața mai ușoară pentru a vă poziționa magazinul, diferite șabloane pentru tipul de produs, etc.

În România, Prestashop și-a făcut un loc important.

WooCommerce ➜

Acesta este, de fapt, un plugin gratuit oferit de CMS WordPress pentru a transforma site-ul dvs. într-un magazin online. După cum putem vedea în graficul de mai sus, în România, utilizarea sa este foarte răspândită, alături de Prestashop.

Pe web putem găsi teme, șabloane, plugin-uri și extensii la diferite prețuri pentru gestionarea și poziționarea magazinului online cu WooCommerce.

OpenCart ➜

Este o platformă gratuită care se caracterizează prin simplitate. Perfect pentru întreprinderile mici care doresc să intre în domeniul comerțului electronic.

Acesta are mai multe extensii pentru a facilita gestionarea.

Shopify ➜

Este ideal pentru proiecte mici. Este singura dintre platformele cu plată și oferă o perioadă de probă de 14 zile. Există 3 planuri:

Shopify de bază: preț lunar de $29
Shopify: $79 pe lună
Shopify avansat: 299 $ pe lună

Catalogul

După ce am ales și configurat platforma de comerț electronic și am ales șablonul care se potrivește cel mai bine catalogului nostru, este timpul să îl inserăm în magazin.

Putem introduce toate produsele înainte de a pune în funcțiune magazinul sau putem începe cu o cantitate mai mică și să adăugăm treptat mai multe pe măsură ce crește cererea.

Inserarea unui produs într-un magazin online nu este o sarcină simplă: există cerințe care trebuie îndeplinite:

– Categorii
– Descrierea produselor
– Proprietăți ale produselor
– Imagini ale produselor

Aceasta este ceea ce se numește “Fișa produsului”, care trebuie să țină cont întotdeauna de utilizator și de anumite caracteristici care dau naștere la conținut duplicat, aspect căruia Google îi acordă importanță atunci când vă poziționează produsele și magazinul.

Acestea sunt liniile directoare pe care Google ni le oferă pentru conținutul duplicat

Este preferabil să inserăm 20 de produse corect: cu descrierea lor, cu proprietățile lor, cu o imagine bună, decât 100 într-un mod neglijent (copiindu-le de la furnizorul nostru).

Logistică, stocuri și altele

În planul de afaceri al magazinului dvs. online, trebuie să includeți aspecte importante, cum ar fi cine se va ocupa de distribuția și livrarea mărfurilor dvs? Problema logisticii este fundamentală într-un magazin online, nu doar pentru a respecta termenele stipulate, ci și pentru a se asigura că bunurile ajung în perfectă stare.

În ceea ce privește stocul, nu va fi același cost dacă avem un sediu propriu pentru a-l depozita, decât dacă folosim tehnici precum drop-shipping-ul, care constă în folosirea unui intermediar care are într-adevăr produsul, astfel încât el este cel care trimite direct bunurile către clientul final.

În acest fel, economisiți din necesitatea de a păstra un stoc în depozit; dacă sunteți la început, este o modalitate simplă de a crea un magazin online și de a nu avea cheltuieli excesive;

Modalități de plată

Un alt aspect fundamental atunci când vă creați un magazin online. Este important să se ia în considerare în primul rând utilizatorul și modalitățile sale obișnuite de a plăti online. Pe de altă parte, există unele metode de plată care implică anumite comisioane, dar, în funcție de produs, acestea se pot dovedi utile. Cele mai frecvente forme de plată sunt:

Plata la livrare: O formă clasică de vânzare la distanță care oferă siguranță.
Plata cu cardul de credit: Gateway-ul de plată este foarte comun, dar există încă multe temeri dacă nu există garanții sau dacă magazinele nu sunt sigure.
Plata prin transfer bancar: Aceasta este o metodă de plată foarte atractivă, deoarece nu trebuie să plătiți comisioane.
Paypal: Unul dintre cele mai apreciate de către clienți, deoarece sporește securitatea online a achiziției.

Deținerea de etichete de calitate Ecommerce

Certificatele de calitate și de încredere sunt mărci distinctive oferite de companiile de comerț electronic pentru a demonstra calitatea și securitatea lor atât în ceea ce privește livrarea, cât și plata.

Nu este obligatoriu, dar este foarte recomandat, deoarece oferă utilizatorului un plus de încredere și credibilitate în gestionarea produselor și a datelor furnizate de client.

Concluzii

Am trecut prin debutul și evoluția comerțului electronic. Am încercat să realizam un ghid practic pentru ca dvs. să țineți cont de cei mai importanți factori atunci când vă creați un magazin online, de la cel mai complicat și costisitor la cel mai simplu.

Am analizat principalele platforme și am aflat la ce ar trebui să acordați mai multă atenție. După ce veți citi acest ghid, sper că veți ști mai clar ce trebuie și cum să obțineți magazinul online la care visați. Vă reamintesc că este important ca atunci când v-ați hotărât să o faceți, să vă faceți propriul plan de afaceri (lăsăm asta pentru o altă postare?).

Ca întotdeauna, dacă ți s-a părut interesant, te rog să dai share și …. ne vedem pe rețelele de socializare.

Post Views: 2.237